mandag den 29. november 2010

Museum for idioter

Dette viste sig at være en yderst spændende opgave. Jeg fandt i hvert fald ud af at jeg har et uudnyttet potentiale i at gå på museer - det vil jeg gøre igen. Startede med at google på museer i Århus og omegn og fandt mange forskellige bud og til meget forskellige priser. Efter lidt surfen og googlen, var jeg ikke i tvivl, jeg skulle ud på psykiatrisk hospital og se Ovartaci museet. Pris kr. 40,-.
Jeg tog mine piger med for at se hvad de ville få ud af sådan et museumsbesøg, hvor man kun har tilskuerens rolle.
Museet ligger i en den gamle del af hospitalet og bygningen bruges kun til museum. I stuenplanet er der udstillet kunst af tidligere/nuværende patienter som andre kunstnere, som løbende udskiftes.Pigerne synes det var lidt underligt, følte sig vist ikke helt hjemme her. Men da vi begyndte at tale om detaljer i nogle billeder blev deres nysgerrighed vakt. Hvorfor er armene syet på drengen? Hvorfor er der så mange instrumenter på billedet? Hvorofor græder hun? Lige pludselig er der en energi omkring det at se på billederne. Pigerne kører dog træt i billederne efter 15 minutters tid. Da vi kommer frem til de mere skulpturelle ting vækkes deres interesse og nysgerrighed igen. Ovartaci's egen indiske hest.

Jeg synes historier der knytter sig til kunstneren Ovartaci (Louis Marcussen) og hans værker er vildt fascinerende. Specielt er jeg vild med Sinhu - som han har på sit værelse og som han gemmer ting i hovedet på og som han kysser godnat hver aften.
Jeg vil selv prøve at lave en større skultur for at afprøve forskellige teknikker. det største projekt jeg har prøvet indenfor genren, er en papmache gris på en ballon.
Det er desværre kun i sin vorden - håber det lykkedes at lave noget om ikke for andet så for processen og teknikkerne bliver afprøvet.
Jeg har forskelligt hegns materiale, hønsenet og noget der er grovere. Det vil jeg fastgøre med beslag på en træplade. ov så vil jeg belæde med papir og tapet klister så jeg får en brugbar overflade. Så vil jeg prøve at bruge Mettes opsrkift på papirspulp og bruge dette materiale til at forme detaljer på skulpturen.
På museet var der også et billede af en hest og ... ja det kan jeg ikke huske, men hesten var i 3D der var altså lagt noget uden på selve billedet for at fremhæve hesten. Denne teknik vil jeg også prøve af. Resultaterne af ovenstående kommer her på bloggen når jeg kommer så langt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar