søndag den 27. september 2009

Tegneopgaven

Forleden morgen sad jeg sammen med min datter godt tilbagelænet i min havestol "nede" i min biotop og så solen rejse sig på morgen himlen. Tågen var begyndt at lette og ude på marken skinnede edderkoppespindene med dugperler på de tynde tråde. Klara - min ygste på 5 ville have taget billeder af de fine spind - så det blev der - her er ét af dem:
Bedst som vi sad og kiggede på hvad vi havde lyst til at tegne, kom den "flyvende sommer" 1) - og landede lige midt på mit tegnepapir. Først troede jeg det var en almindelig edderkop der havde firet sig ned fra egetræet over vores hoveder, men det var skyggen der snød :-)
Edderkopper og mider bruger det at spinde en lang tråd ud i luften - når tråden er lang nok og vinden tager fat i tråden, slipper de og flyver afsted som en drage. I følge wikipedia (igen) var det edderkopper, der først koloniserede den nye ø Surtsey, der opstod syd for island den 14. november 1963.
Edderkoppen blev sat over på nærmeste gren og vi begyndte at tegne. Klara tegnede mange tegninger af bognødde kerne, fjer, bøgeblad og en græsplante vi trak op af jorden. Imens sad jeg og fumlede med mit ahornblad. Ahorn har 5-lappede blade og ligner lidt en hånd med 5 fingre. Det var føst da jeg kom ind og læste opgavebeskrivelsen at jeg opdagede at det netop ikke var en naturting vi skulle tegne - nå men det blev det altså.
Der var en fantastisk oplevelse - jeg glemte tid og sted, sad bare og fordybede mig i bladets struktur og lavede ikke en eneste overspringshandling - jeg vedblev med at kigge og tegne, kigge og tegne. Så set med pædagogiske øjne kan det bruges til at træne vedholdende opmærksomhed, koncentration, fokusering, fordybelse etc. Jeg hørte godt at Klara gik ind, hun gad ikke mere og ville ind og have morgenmad - men det kunne jeg ikke tage mig af - en fed oplevelse, synes jeg. Samme oplevelse har jeg også når jeg spiller på et instrument, jeg fordyber mig og alt andet er fuldstændig ligegyldigt - et stykke tid. Her er mit første bud på stilkens overgang til selve bladet på et ahornblad.
Jeg hørte forleden et radioprogram, om hvordan man kan træne sin hjerne til at fokusere, og være tilstede i nuet og ikke lade sine tanker flyve i alle mulige retninger. I programmet kom de med et eksempel hvor man skulle kigge på en cirkel (eller andet) på væggen. Hver gang der dukkede en tanke op skulle man fortrænge den og fastholde fokus på cirklen - samme egenskab følte jeg også tegneopgaven gav mig.

1) oprindelig tysk udtryk "fliegender sommer" - i følge wikipedia.




1 kommentar:

  1. Hej Lars

    Et flot hjulspind du har fanget ind - du finder ideer til aktiviteter med hjulspindere på undervisningsbloggen - se her: http://vaerkstednaturteknik.blogspot.com/2009/08/edderkoppe-terrarie.html

    Hvilke andre dyr - og planter finder du på din biotop?
    Ida

    SvarSlet